< Atpakaļ uz Ventspils novads (www.ventspilsnovads.lv)
VIEGLI lasīt    

Tiekas novada jaunie fiziķi un ķīmiķi

Padziļināt fizikas un ķīmijas apguvi mācību un ārpusstundu darbā, pilnveidot prasmes veikt dažāda praktiska satura un struktūras uzdevumus, nostiprināt skolēnu iemaņas strādāt grupu darbā, kā arī izzināt talantīgākos jaunos fiziķus un ķīmiķus – šo tradicionālā Ventspils novada konkursa „Erudīts fizikā un ķīmijā” 8. un 9. klašu skolēniem izvirzīto mērķi šogad palīdzēja sasniegt fizikas un ķīmijas skolotāju metodisko apvienību vadītāju Ulda Ķemera un Aijas Žoglas izvēlētā norises vieta- Ventspils Digitālais centrs. Konkursā piedalījās Ugāles, Piltenes vidusskolas, Ances, Popes, Užavas, Zūru pamatskolas komandas.
“Iesildīšanās daļā” – veselu stundu mūsu skolēniem bija iespēja praktiski darboties 2 grupās pasniedzēju vadībā un iepazīties ar VDC piedāvājumu. Āra nodarbībā pasniedzējs Edgars Šifers stāstīja par droniem, to uzbūvi un lietošanas noteikumiem. Skolēniem bija iespēja arī pašiem pārbaudīt savas manevrēšanas prasmes palaižot dronu un vērojot Ventspili no putna lidojuma. Telpās palikušos pasniedzējs Elvijs Īvāns iepazīstināja ar virtuālās realitātes brillēm „Oculus Rift”, katrs varēja izmēģināt tās un izjust virtuālās realitātes iespējas.

Konkursa nopietnajā daļā skolēniem bija jāparāda savas zināšanas gan fizikā, gan ķīmijā, rodot atbildes uz skolotāju veidotajiem uzdevumiem; tās varēja ātri atrast, ja bija apgūta mācību programma attiecīgajā priekšmetā, bet bija arī „āķīgi” jautājumi, uz kuriem atbildēt varēja, izmantojot personīgo pieredzi un vērojumus. Piemēram: kāpēc ziemā ceļus kaisa ar sāls maisījumu, vai- kāpēc karstās vasarās seklos dīķos iet bojā zivis?
Krustvārdu mīklas risinājumā bija jāzina tilpuma, strāvas stipruma, spēka mērvienības un mērierīces, fizikālos lielumus, to apzīmējumus. Padomāt un asprātīgu atbildi nācās sameklēt uz jautājumiem, kuri prasīja uzrakstīt katliņā vārītā ūdens garaiņu ķīmisko formulu vai sālsskābē iemestās cinka tabletes reakcijā izveidojušos burbuļu ķīmisko formulu.

Visām komandām bija sagatavoti interesanti demonstrējumi- eksperimenti, kurus noskatoties, pārējiem jārod pareizā atbilde no 3 dotajiem variantiem – kas tas bija?
Užavas komandas eksperiments- lāzera staru laiž cauri no plastmasas pudeles tekošai ūdens strūklai; līkne iekrāsojas. Punktus iegūst tā komanda, kura atbild, ka eksperimentā izmantotā gaismas īpašība ir gaismas atstarošana. Ances eksperiments- divu vienādu plastilīna bumbiņu gremdēšana šķīdumā, vienā no tām – vate. Tā, kurā vate –negrimst. Kāpēc? Ja atbilde ir, ka bumbiņām atšķirīgs blīvums, tad- iegūti punkti.
Visefektīgākais eksperiments bija iecerēts Piltenei. Kolbā ielietajam šķidrumam reakcijas rezultātā bija jāliek lidot pie kolbas kakla piestiprinātajam balonam. Jautājums bija- kas tas par šķidrumu… Eksperiments izdevās daļēji, jo „izšāva” kolbas sāns un izdalītā gāze izgāja telpā, sākumā radot jautrību, pēc tam- nepatīkamu smaku, jo izmantotais šķidrums bija sālsskābe, no kuras izdalījās ūdeņradis. Jāpiebilst, ka piltenniekiem šādos eksperimentos vienmēr izdodas pārsteigumi- vai nu ar blīkšķu efektiem, vai ar smakām.

Noslēgumā apbalvoti pirmo trīs vietu ieguvēji :
I vieta – Popes pamatskolas komandai ( skolotājas Ginta Žeimunde, Lidija Vašuka),
II vieta – Zūru pamatskolas komandai ( skolotājas Iveta Mātere, Ilze Stacēviča),
III vieta – Ances pamatskolas komandai ( skolotājas Sandra Liepiņa, Līga Ceple).
Izglītības pārvaldes Pateicība par dalību konkursā Piltenes vidusskolas komandai un skolotājam Raivo Ēcim, Ugāles vidusskolas komandai un skolotājiem Aijai un Aivaram Žoglām, Užavas pamatskolas komandai un skolotājiem Guntrai Magonītei un Uldim Ķemeram.

Izglītības pārvaldes metodiķe Tamāra Kuciņa